Coachingstraject

Het coachingstraject bestaat uit 5 stappen:

 

  1. Kenningsmakingsgesprek
  2. Intakegesprek
  3. Gesprekken
  4. Evaluatie
  5. Resultaat
Coaching en training voor particulieren en bedrijven

    Kenningsmakingsgesprek

    Het kennismakingsgesprek is een oriënterend, vrijblijvend gesprek. Deze vindt plaats in de praktijkruimte, maar je kunt er ook voor kiezen om het gesprek te houden per telefoon of via videobellen met Zoom. In het gesprek krijg je een uitleg over de mogelijkheden. Je kunt aangeven waar je tegenaan loopt en wat je verwachtingen zijn van het coachingstraject. Ook kun je vragen stellen over zaken die nog onduidelijk zijn. Met het kennismakingsgesprek kun je tevens bepalen of er een persoonlijke klik is. Want die bepaalt of een coachingstraject voor jou zinvol en effectief is. Als we na dit gesprek (maximaal 30 minuten) samen besluiten om door te gaan, dan plannen we een intakegesprek in.

    Intakegesprek

    Een intakegesprek duurt 60 minuten en is het startpunt van het coachingstraject. Tijdens het intakegesprek maken we inzichtelijk waar je aan wilt werken. Wat is je vraag of probleem? Samen bespreken we het doel van het coachingstraject, het aantal gesprekken en hoe we jouw hulpvraag aanpakken. Het verschilt per vraagstuk en per persoon hoeveel gesprekken nodig zijn. Een coachingstraject duurt gemiddeld 5-7 gesprekken.


    Gesprekken

    Afhankelijk van de vraag of het probleem gaan we aan de slag. Een coachingsgesprek duurt 60 minuten. Op de pagina methoden lees je meer over een aantal instrumenten die ik inzet. Mijn praktijk is in Hoek van Holland. Kijk op de contactpagina voor de routebeschrijving. Volg je een coachingssessie liever vanuit huis of kantoor? Ook online coaching (via een videogesprek) behoort tot de mogelijkheden.


    Evaluatie

    Tussentijds evalueren we het coachingstraject. We bekijken hoe ver we staan met de hulpvraag en eventueel sturen we bij.

    Resultaat

    Aan het eind van het coachingstraject bekijken we of het doel van het coachingstraject is bereikt of dat nog meer gesprekken nodig zijn. Vervolgens kunnen we, indien nodig, je volgende hulpvraag aanpakken.

    Methoden

    Binnen coaching zijn er meerdere methoden die je als coach kunt gebruiken. Binnen mijn aandachtsgebied maak ik onder andere gebruik van:

    Lifecoaching methoden

    Rationeel-emotieve therapie

    Volgens RET hebben gedachten een grote invloed op onze emoties en gedragingen. Het idee dat niet de dingen zelf beangstigend zijn, maar onze gedachten daarover, is een belangrijke uitgangspunt van RET. Deze methode leert ons om belemmerende (irrationele) gedachten op te sporen, ze uit te dagen en ze te vervangen door productievere gedachten. R.E.T. staat voor rationeel-emotieve of therapie (of training) en is ontwikkeld door de Amerikaanse psycholoog Albert Ellis (1913-2007).

    Transactionele analyse

    “Een systeem om menselijk gedrag te begrijpen, om te proberen menselijk gedrag te veranderen en om menselijk gedrag te voorspellen.” TA stelt dat een persoon altijd in een bepaalde rol zit – ook wel een ego-state genoemd. Dit kun je letterlijk vertalen als staat van zijn – namelijk die van ouder, kind of volwassene. Binnen TA zijn er een aantal uitgangspunten, zoals het principe Ik OK, Jij OK, de Dramadriehoek, Ego-toestanden, Miskenning en Script.

     

    Neuro Linguistisch Programmeren (NLP)

    NLP heeft alles te maken met het denken, voelen en handelen (gedrag) van mensen. Het is een krachtige, effectieve methode om snel inzicht te krijgen in de drijfveren en motivaties van ons handelen. De basisveronderstelling van NLP is dat elke verworven vaardigheid overdraagbaar is op anderen, zonder dat de cliënt dezelfde moeizame weg hoeft te bewandelen als degene die de vaardigheid  heeft ontwikkeld. Het in kaart brengen van gunstige vaardigheden gebeurt door middel van het zogenaamde ‘modelleren’.

    Voice Dialogue

    Voice Dialogue gaat over meerdere ‘ikken’ die wij in ons hebben. Deze ‘ikken’ bepalen ons gedrag. Sinds de jeugd ontwikkelen een of een paar ikken zich sterk, omdat ze ons helpen en beschermen. Wanneer we volwassen worden, kunnen we er echter last van krijgen dat we bepaalde ikken niet hebben kunnen ontwikkelen of onderdrukken. Voorbeelden van ‘ikken’ zijn:

    • De innerlijke criticus
    • De controlerende ik
    • De pleaser
    • De pusher

    Heb je nog vragen?

    E-book 7 tips om een nieuwe stap in je loopbaan te maken

    Vul hier je naam en e-mailadres in en ontvang het e-book.

    Je aanvraag voor het gratis e-book is gelukt. Je ontvangt deze zo snel mogelijk op jouw e-mailadres.

    ×

    Powered by WhatsApp Chat

    ×